Netwave
  • Дата 10:00, 06 Серпня
  • Час для ознайомлення 15 хвилин

Цифрова трансформація: визначення, ключові аспекти, технології та етапи реалізації

Категорія Теги
Поділитись:

У часи першої промислової революції інноваційною технологією, що змінила світ, була парова енергія. За часів другої — конвеєр, третьої — комп’ютер. Сьогодні ми живемо у часи четвертої промислової революції, і вона цифрова. Інтернет речей і Big Data, машинне навчання та AI, аналітика та робототехніка — сила, що змушує нас переосмислити те, як ми ведемо бізнес, працюємо, взаємодіємо з клієнтами та навколишнім світом.

У цій статті ми розглянемо визначення цифрової трансформації, а також розберемося з основними принципами цифрової трансформації, її перевагами, елементами та етапами.

Що таке цифрова трансформація

За визначенням McKinsey, цифрова трансформація — це фундаментальна перебудова роботи компанії шляхом масштабного впровадження нових технологій. Цифрові технології інтегруються в усі сфери бізнесу. Це допомагає успішно масштабуватися та конкурувати, швидко реагувати на мінливі ринкові умови та надавати клієнтам якісніший сервіс. По суті, цифрова трансформація створює стійку конкурентну перевагу, що дозволяє покращити клієнтський досвід і знизити витрати.

Сьогодні цифрова трансформація — це питання виживання. Її драйвером став розвиток технологій. Але цифрова трансформація стосується не лише технологій, а й людей, процесів, операцій. Багатьом лідерам та керівникам підприємств незрозуміло, чи цифрова трансформація — це що? Міграція у хмару? Які конкретні інструменти цифрової трансформації використовувати? Як це вплине на бізнес-стратегію?

Насправді цифрова трансформація — це одночасно технологічна та культурна зміна. Основна мета цифрової трансформації — створення гнучкої, інноваційної й ефективної компанії, яка може задовольняти запити клієнтів і адаптуватися до бізнес-середовища, що швидко змінюється, адже кардинально змінюються способи роботи, принципи внутрішньої та зовнішньої взаємодії організації.

Відмінності між цифровою трансформацією, оцифруванням і цифровізацією

Digital-трансформація, на відміну від оцифрування та цифровізації, призводить до реорганізації бізнес-процесів і бізнес-моделей. Попри схожість назв, ці процеси є принципово різними як у контексті кінцевої мети, так і в масштабності змін.

Просто порівняйте визначення цифрової трансформації з іншими термінами:

  • Оцифрування — це переведення інформації з аналогового формату (паперові документи, відео та аудіокасети, скани та фото) у цифровий.
  • Цифровізація передбачає впровадження цифрових технологій у бізнес-процеси, які вже існують на підприємстві.
  • Цифрова трансформація — це, простими словами, масштабне переосмислення клієнтського досвіду, процесів, бізнес-моделей і підходів до організації роботи. Йдеться про пошук нових способів генерувати цінність і дохід.

Переваги цифрової трансформації

У світі щодня генерується близько 328,77 мільйона терабайт даних, а кількість підключених пристроїв IoT вже перевищила 15 млрд. Щоб успішно розвиватися та конкурувати за таких умов, бізнесу потрібно впроваджувати інноваційні технології.

Ось ключові переваги цифрової трансформації, які відзначають компанії, що йдуть цим шляхом.

Зростання ефективності

Використання хмарних технологій, AI та машинного навчання, великих даних та цифрових каналів підвищують прозорість бізнес-процесів, роблять їх більш орієнтованими на результат. Завдяки автоматизації рутинних щоденних завдань, зниження ризику людської помилки, економії часу та ресурсів підвищується загальна ефективність роботи.

Покращення клієнтського досвіду

Однією з основних цілей цифрової трансформації є покращення клієнтського досвіду. Компанії стають більш клієнтоорієнтованими та більш точно закривають запити та потреби своєї аудиторії. Нові технології, зокрема Big Data та глибока аналітика, допомагають краще розуміти клієнтів, їхню поведінку та потреби. Це основа для персоналізації та підвищення якості обслуговування.

Вищий рівень гнучкості й адаптивності

Впровадження цифрових технологій є відповіддю на загрози VUCA-світу, що постійно змінюється (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity — нестабільного, невизначеного, складного, неоднозначного). Організації та команди мають бути більш гнучкими, швидко впроваджувати інновації, оперативно реагувати на ринкові зміни, підлаштовуючи під них свої бізнес-процеси та моделі.

Оптимізація процесу ухвалення рішень

Доступ до великого обсягу даних та інструментів для їхнього аналізу допомагає компаніям ухвалювати більш обґрунтовані та точні стратегічні рішення. Це полегшує процес планування й операційного управління. Раніше інсайти могли бути випадковим успіхом, сьогодні інсайти — це результат роботи з Big Data і корпоративними системами аналітики.

Підвищення конкурентоспроможності

Щоб посісти лідерські позиції, сьогодні недостатньо випускати класний продукт або надавати хороший сервіс. Диференціюватися від конкурентів і створити стійку конкурентну перевагу допомагають цифрові технології й інновації, які компанія розгортає у відповідь на потреби аудиторії та ринку.

Ключові галузі digital-трансформації

Цифрова трансформація зачіпає бізнес-процеси, бізнес-моделі та корпоративну культуру. Розглянемо докладніше кожну з цих сфер.

Бізнес-процеси

Цифрові технології суттєво змінюють бізнес-процеси: автоматизують рутинні завдання, скорочують витрати часу, сил і грошей, звільняють ресурси для більш важливих стратегічних питань. Наприклад, Big Data дозволяє ухвалювати рішення на основі даних, а пристрої Інтернету речей автоматизують виробничі процеси та мінімізують ризик людської помилки.

Бізнес-моделі

План цифрової трансформації передбачає перегляд і коригування стратегій і бізнес-моделей. Наприклад, коли традиційний роздріб йде в e-commerce, ритейлер створює маркетплейс, а мовна школа продає доступ до своїх послуг за підпискою, це змінює фінансові та бізнес-моделі цих компаній.

Корпоративна культура

Впровадження цифрових технологій сприяє розвитку культури безперервного навчання. Працівники повинні бути гнучкими та легко адаптуватися до нових умов роботи, а отже, постійно вчитися та освоювати нові навички. Крім того, важливою стає прозора комунікація, вільний обмін ідеями та відповідальне лідерство.

Основні інструменти та технології цифрової трансформації

Цифрова трансформація бізнесу неможлива без технологій та інструментів, які допомагають оптимізувати процеси, покращити контакт із клієнтами та забезпечити безпеку даних. Розгляньмо ключові з них.

Хмарні сховища

Масштабовані, гнучкі та безпечні хмарні рішення для зберігання, управління та обробки даних. Компаніям не потрібно інвестувати гроші в купівлю, розгортання й обслуговування дорогого обладнання, завдяки чому підвищується ефективність роботи та знижуються витрати на IT-інфраструктуру. Один із прикладів — наш кейс із побудовою комерційної хмари для дата-центру.

Програми для віддаленого управління

Дозволяють членам команди виконувати свою роботу, перебуваючи у будь-якій точці земної кулі. Віддалений доступ до робочих столів і програм підтримує високий рівень продуктивності та безпеки.

CRM-системи

Дозволяють збирати й аналізувати дані про клієнтів, покращувати взаємодію та комунікацію з замовниками, а також автоматизувати більшість рутинних операцій, які насправді не любить виконувати жоден член вашої команди. Це повноцінні бізнес-комбайни, які можна інтегрувати в робочі процеси, щоб поглянути на бізнес більш масштабно.

Рішення для спільної роботи

Забезпечують ефективну взаємодію між спеціалістами та командами, дають доступ до інструментів обміну даними, координування зусиль, розподілу завдань, контролю KPI в режимі реального часу.

ERP-системи

Єдина платформа, в яку інтегровані різні бізнес-процеси: фінанси, виробництво, склад, управління персоналом тощо. Завдяки таким рішенням можна автоматизувати бізнес-процеси, підвищити ефективність і скоротити операційні витрати.

Рішення в галузі кібербезпеки

Захищають активи — дані та IT-інфраструктуру компанії — від кіберзагроз, які ускладнюються паралельно з активним впровадженням цифрових технологій.

Етапи цифрової трансформації

Цифрова трансформація — це процес, який потребує ретельної підготовки та стратегічного підходу. Це не той випадок, коли можна пливти за течією. Навпаки — потрібно задати напрямок та чітко відстежувати кожен із етапів цифрової трансформації:

  • аналіз поточного стану — оцініть бізнес-процеси, IT-інфраструктуру, актуальні технології, поточну ринкову позицію компанії та конкурентне середовище. На цьому етапі важливо зрозуміти, які процеси потребують модернізації та які проблеми потрібно розвʼязати;
  • розробка стратегії — сформулюйте завдання та цілі цифрової трансформації. Варто визначити конкретні KPI, за якими оцінюватиметься прогрес;
  • впровадження технологій — це може бути оновлення IT-інфраструктури, автоматизація, роботизація, нові програмні рішення тощо. Важливо вибрати технології, що відповідають потребам і планам компанії, а також ті, які можна інтегрувати у поточні системи;
  • навчання персоналу — один із ключових аспектів успіху цифрової трансформації. Члени вашої команди повинні розуміти, як використовувати нові технології, і головне — як ці технології спрощують їхню роботу та допомагають у досягненні довгострокових цілей компанії;
  • моніторинг та оцінка результатів — виявлення сильних і слабких сторін, коригування початкових планів, оцінка заздалегідь заданих KPI, доопрацювання стратегії.

Проблеми цифрової трансформації

За даними Gartner, 91% компаній тією чи іншою мірою вже реалізують програми цифрової трансформації. До 2027 року глобальні інвестиції в цифрові ініціативи, за прогнозом Statista, сягнуть $3,8 трлн у порівнянні з $1,8 трлн у 2022 році.

Елементи цифрової трансформації відкривають перед бізнесом багато нових можливостей. Але ці зміни пов’язані і з серйозними викликами. Серед ключових проблем цифрової трансформації:

  • відсутність чіткої стратегії, цілей, завдань і плану цифрової трансформації, що призводить до хаотичного впровадження, коли ніхто не розуміє, навіщо це робиться;
  • переривання бізнес-процесів через непродумане впровадження нових технологій;
  • проблеми з безпекою даних, здатністю протистояти кібератакам і витокам, відсутність комплексної стратегії захисту інформації;
  • брак експертизи — відсутність фахівців із потрібними знаннями та досвідом, які забезпечать плавні й ефективні цифрові зміни;
  • обмежений бюджет і брак інвестицій у нові технології.

Приклади цифрової трансформації

Успішний процес цифрової трансформації — це прерогатива не лише технологічних гігантів на кшталт Amazon. Шляхом цифрового перетворення йдуть компанії із різних сфер бізнесу.

  1. Гігант із видобутку міді Freeport-McMoRan вивів продуктивність на новий рівень, створивши та впровадивши модель AI на рудозбагачувальній фабриці в штаті Аризона. Компанія використовує автоматизацію та дистанційне керування обладнанням, пристрої IoT для моніторингу умов на рудниках у режимі реального часу.
  2. Один із найбільших виробників електроенергії в США, компанія Vistra, створила модель нейронної мережі для підвищення загальної ефективності та надійності, а також скорочення викидів. Кожні 30 хвилин модель генерує рекомендації для операторів щодо підвищення ефективності теплової потужності заводу. Запорукою успіху стала масштабованість, яка дозволяє легко застосовувати й адаптувати рішення на кожній зі станцій у мережі Vistra.
  3. Виробник сільськогосподарської техніки John Deere сьогодні є лідером у застосуванні цифрових технологій. Компанія розробила системи точного землеробства, які включають GPS-технології та датчики, що дозволяють фермерам оптимізувати використання ресурсів і підвищити врожайність. Пристрої інтернету речей IoT та телематика допомагають моніторити стан обладнання в режимі реального часу для прогнозування та запобігання несправностям. За даними Forbes, завдяки успішній цифровій трансформації, яка підвищила ефективність компанії та її привабливість для інвесторів, протягом останніх п’яти років акції John Deere зросли на 195%.

Тенденції цифрової трансформації

Діджитал-трансформація вже стала геймчейнджером, який змінює розміщення сил на різних ринках. Кількість напрямів і методів цифрової трансформації постійно збільшується, а технології, які були інноваційними лише кілька років тому, сьогодні вже стали стандартом.

Ключові тенденції цифрової трансформації, які активно розвиватимуться та визначатимуть розвиток бізнесу найближчими роками, — це інтернет речей (IoT), машинне навчання, AI, хмарні обчислення, Big Data, кібербезпека, роботизація й автоматизація.

Висновки

Успішна цифрова трансформація дозволяє створити бізнес, який буде відповідати запитам клієнтів і збереже стійкість у цифровому майбутньому, що стрімко змінюється.

Кожній компанії доведеться розробити та реалізувати власну стратегію цифрової трансформації. Якщо ви перебуваєте на початку цього шляху і шукаєте надійних партнерів, які допоможуть пройти процес цифрових змін, звертайтесь до фахівців Netwave.

Ми пропонуємо велику кількість інноваційних рішень, щоб ваш бізнес був конкурентоспроможним, готовим до викликів майбутнього та використав усі переваги цифрової епохи. Довірте цифрову трансформацію Netwave, і ми забезпечимо вам підтримку на кожному етапі, починаючи з аналізу поточного стану та розробки стратегії до впровадження технологій і навчання персоналу.

Поділитись:

рішення, які можуть вас зацікавити

Послуги:

Модернізація впроваджених рішень та масштабування інфраструктури

Детальніше

Aудит та оптимізація систем зберігання даних (СЗД)

Детальніше

Продукти:

Netwave